WSV Internos 1 verliest kampioenswedstrijd, maar behoudt nog enige kans op promotie

Verslag  PASCAL 1 – WSV Internos 1 - (09-04-2024)  uitslag 5 - 3

Helaas is het ons niet gelukt de kampioenswedstrijd tegen PASCAL uit Papendrecht te winnen.
Ook een gelijke stand, waarbij we de promotie in eigen hand zouden houden is ons niet gelukt.
Als we eerlijk zijn, is een gelijkspel ook wel het maximale wat er heeft ingezeten.

We hoeven echter nog niet alle hoop te laten varen. We staan in bordpunten voor en slechts ้้n matchpunt achter. Bovendien speelt PASCAL zijn laatste wedstrijd uit tegen de nummer 3 HI Ambacht 1, terwijl ons een thuiswedstrijd wacht tegen de lantaarndrager Krimpen ad IJssel 3. PASCAL speelt zijn wedstrijd twee dagen eerder dus zullen we bij aanvang van de onze weten of we nog voor promotie kunnen gaan.

Dan de wedstrijd zelf. In de tussenruimte tussen het bridge en schaakgedeelte (ook in Papendrecht bridgen ze) warmde ons achttal zich op met koffie en het uitwisselen van de laatste nieuwtjes. Het moge duidelijk zijn dat Jan Breedijk gestimuleerd was door de 6-0 overwinning van zijn favoriete voetbalclub. Hij trok de goede lijn van zijn interne partij tegen Tjalling door en leverde als eerste een vol punt in. Ik zag wel zijn zorgelijke gezicht bij zijn rondtocht langs de overige borden en dat was niet zonder reden. Er waren namelijk ook al twee nullen gevallen, zijnde dat een ervan nog niet officieel was geregistreerd. Wim Mulder won na vier zetten een pion die zijn tegenstander zo maar af gaf. Voor enkele insiders van WSV is dit het Kraijesteijn-effect gaan heten. Dat dit desastreuze gevolgen kan hebben weet uw teamleider als geen ander. Wim overschatte zijn kansen en moest al snel de vlag strijken. Ook bij Tjalling ging het mis. Of het de nederlaag tegen Jan is geweest of het voor hem ongewone vertrek uit Rotterdam is niet duidelijk. Maar Tjalling moest al snel een kwaliteit inleveren. Hij spartelde nog lang tegen. Maar moest toch een nul incasseren. Dat was 2-1 voor PASCAL.

Ruud had echter al snel een pion gewonnen en ik ging al uit van een vol punt. Dat zou 2-2 betekenen. Daarna pakte de donkere wolken zich echter snel samen. Hans kreeg last van een ver opgerukt vijandelijk paard welke zijn stelling aan gort hielp en Bert zijn truc, bleek naar eigen zeggen een blunder. Gelukkig boekte Albert een mooie overwinning. Ik citeer Albert “dit keer zag ik het wel!”.  Na eerdere teleurstellingen van harte gegund, Albert. Aldus 4-2 voor PASCAL.

Ruud en ik spelen nog. In een voorzichtige manoeuvreer-partij is het me gelukt enig voordeel te bereiken. In mijn fantasie wint Ruud en scoor ik onder het oog van vele toeschouwers het gelijkmakende punt. Het gebeurt in werkelijkheid echter geen van beiden, behalve dat de toeschouwers er wel stonden. Tegen de verwachting in lukt het Ruud dit keer niet om de vis op het droge te krijgen. Hij slaagt er niet  in zijn toreneindspel met een pion meer tot winst te brengen. Ook mij lukt het niet het pionneneindspel winnend af te sluiten. Ik heb de verste vrijpion. Maar bij overblijvende randpionnen is dat helaas geen garantie voor de winst. Aldus 5-3 voor PASCAL

Laatste wedstrijd (die wellicht nog kansen biedt): WSV Internos – Krimpen ad IJssel 3, op 23-05-2024

Peter de Louw